30-31 okt. THE MOST HUMAN – Robin Jonsson

Datum: Tisdag 30 – onsdag 31 oktober + eftersnack 30 oktober.
Tid:
19.30
Ord. biljettpris:
160: –
Stödmedlem:
120: –
Student/Pensionär/ under 26 år:
80: –
Längd: 
ca 60 min

 

Ludvig Daae är en norsk mänsklig dansare som är uppväxt i Nesbyen i Norge och Alex är en humanoid robotdansare som växt upp hos IDA på Linköpings Universitet. Ledda av koreografen Robin Jonsson presenteras de jämställt men utefter sina egna unika förutsättningar i ett dansant verk som undersöker vad som är mänskligt, närvaro och autenticitet.

Verket speglar den radikala förvandlingen av samhället, framförallt inom serviceyrken, industrin och vården, där robotar tar över människors jobb men även i stor utsträckning samarbetar med människor. I The most human ersätter en robot en mänsklig dansare samt samarbetar med en annan. Roboten är humanoid, intelligent och autonom och påverkar verkets process och färdiga resultat.

Verket bygger vidare på Robins tidigare projekt Simulations med flera där virtuella kroppar från tv-spel simulerades på scen av mänskliga dansare, med målet att belysa det mänskliga.

 

OM KOREOGRAFEN
Robin Jonsson är utbildad koreograf, producent och ljudkonstnär/tekniker. Sen 10 år har han skapat och turnerat scenkonstverk av olika format i Europa och i världen. Mellan
2004 och 2015 var han baserad i Bryssel där han utbildade sig till koreograf på den världskända skola P.A.R.TS. som leds av Anne Teresa de Keersmaeker, ledare av kompaniet ROSAS. Återkommande frågor i Robins arbete är populärkultur, sinnen, rörelser, naturen, skräck och tillhörighet. Robin har kontorsplats samt rådgivning hos Transit Kulturinkubator i Stockholm.

 

MEDVERKANDE
Koncept, koreografi:
Robin Jonsson
Dansare: Ludvig Daae och Alex
Producent: Sara Bergsmark
Kostym: Tove Berglund
Kompositör: Siri Jennefelt (och Lou Reed)
Ljusdesign: Johan Sundén
Monolog: Malin Axelsson
Teknik: Björn Kuajara
Konstnärligt bollplank: Emma Kim Hagdahl
Robotutvecklare: Fredrik Löfgren
Foto: Chrisander Brun
Samproducerad av: Turnéslingan Tre Scener (MDT, Atalante och Dansstationen), Cullbergbaletten genom det Europeiska Nätverket Life Long Burning och Köttinspektionen
I samarbete med: Institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet, SMart Produktionshus och Sveriges Radio Drama
Med stöd av: Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Stockholms läns landsting, Stockholms stad och Stiftelsen Längmanska kulturfonden
En del av projektet [DNA] Departures and Arrivals

 

Samproducerad av Slingan – Atalante, Dansstationen och MDT